loading...
چگونه فضانوردان سفرهاي فضايي انجام مي دهند
فاطمه موسوی بازدید : 50 چهارشنبه 15 آبان 1398 نظرات (0)

در جريان اين پروسه كه vomit comet نام دارد، هواپيما با سرعت، بالا و پايين مي رود و در نتيجه فراگيران مي توانند براي بازه هاي زماني نيم دقيقه اي بي وزني را تجربه نمايند.

گفتني است كه هر كدام از اين ماموريت ها با حضور بين 40 الي 60 داوطلب انجام مي شود و تقريبا يك سوم از اين افراد در جريان نخستين پرواز آزمايشي دچار حالت تهوع مي شوند.

راهپيمايي در آب

jsc2012e238476-w600

داوطلبان فضانوردي بايد بتوانند بدون هيچگونه وقفه اي 75 متر را شنا كنند. آنها همچنين بايد بتوانند 75 متر ديگر را نيز در حالي كه لباس پرواز بر تن و كفش هاي تنيس به پا كرده اند شنا كنند.

البته هدف از تعيين نمودن اين پيش نياز صرفا آماده سازي فضانوردان براي فرود اضطراري فضاپيما در آب نيست بلكه با اين كار به نوعي فضا نوردان راهپيمايي در زير آب را تجربه خواهند كرد كه در واقع شباهت زيادي با راه پيمايي هاي طولاني در فضا دارد.

ناسا براي شبيه سازي محيط زير آب و انجام اين آزمايشات، بزرگ ترين استخر شناي دنيا را ساخته است و فضانوردان مي توانند تكنيك هاي پياده روي در فضا و انجام ماموريت هاي آتي خود را در مدلي كه با مقياس واقعي از ايستگاه فضايي بين المللي ساخته شده است تمرين نمايند.

مديريت فشار

iss036e006522

فضانوردان علاوه بر توانايي ذهني بالا بايد از مقاومت بدني خوبي در برابر شرايط كم فشار و پرفشار برخوردار باشند و براي اين منظور نيز آموزش هاي لازم را در اتاقك هايي كه فشار هواي آن مطابق با شرايط پرارتفاع طراحي شده است دريافت خواهند كرد. اين قسمت در واقع بخشي ضروري از پروسه آموزش فضانوردان براي مقاومت در شرايط اضطراري فضايي را تشكيل مي دهند.

شركت در دوره آموزشي دو ساله

PHOTO DATE: 03-17-15 LOCATION: Bldg. 7, 11 Foot Chamber SUBJECT: STB-AV-209 Vacuum Pressure Integrated Suit Test (VPIST) Manned Altitude Runs TEST SUBJECT NAMES: Vos and Ney PHOTOGRAPHER: BILL STAFFORD

اگر دوست داريد در زمره افراد منتخب ناسا براي فضانوردي قرار بگيريد لازم است كه دست كم به مدت دو سال در برنامه هاي آموزشي اين سازمان مشاركت نماييد. بازه زماني ياد شده با در نظر داشتن اين نكته كه در اين مدت ميتوانيد در تكنيك هاي مختلف به درجه استادي برسيد و طرز كار با سيستم هاي گوناگون را براي سفر خود به فضا ياد بگيريد كاملا عقلاني به نظر مي آيد.

در نظر داشته باشيد كه بروكراسي نيز يكي ديگر از فاكتورهاي دخيل در موفقيت شما براي انتخاب شدن است. داوطلباني كه تا تاريخ 18 فوريه درخواست خود را براي ناسا ارسال نمايند، پيش نيازهاي لازم را داشته باشند و با موفقيت پروسه مصاحبه را پشت سر بگذارند مي توانند اميدوار باشند كه نامشان در ليست اعلامي ماه اوت سال 2017 اين سازمان باشد.

تحصيلات آكادميك

232663000649f2cd09beco

تحصيلات آكادميك يكي ديگر از پيش نيازها براي سفر شما به فضاست و لازم است اضافه نماييم رشته تحصيلي تان نيز اهميت دارد و هر رشته اي مورد قبول نيست. علاقمندان براي فضانورد شدن بايد دست كم مدرك ليسانس در يكي از رشته هاي علوم، رياضي يا مهندسي داشته باشند و در غير اينصورت احتمالا براي هميشه محكوم به ماندن روي زمين هستند.

يادگيري زبان روسي


ايستگاه فضايي بين المللي همانطور كه از نامش حدس خواهيد زد مليت هاي مختلفي را در خود جاي داده است و به همين خاطر برقراري ارتباط با ديگران به خصوص اتباع روسيه امري كليدي و بسيار مهم در اين محيط قلمداد مي گردد.

از زمان بازنشسته شدن شاتل فضايي آمريكا، فضاپيماي روسيه تنها گزينه موجود براي ارسال انسان به مدار بوده است. بنابراين لازم است كه فضانوردان براي برقراري ارتباط با اتاق كنترل، زبان روسي را بلد باشند.

البته خود ناسا دوره هاي زبان روسي را براي داوطلبان برگزار مي كند و در نهايت نيز براي سنجش ميزان مهارت شان از آنها آزمون مي گيرد.

قد و قواره

screen-shot-2016-01-25-at-11-06-38-am-w600

داوطلبان شغل فضانوردي براي آنكه پاي خود را خارج از زمين بگذارند بايد قدي بين 1.48 تا يك متر و 93 سانتي متر داشته باشند. به اين ترتيب احتمالا بسياري از بازيكنان بسكتبال و افراد ريزنقش از گردونه رقابت حذف مي شوند اما استاندارد تعيين شده، طيف وسيعي از داوطلبان را در بر مي گيرد.

علت تعيين اين پيش نياز هم آن است كه فضانوردان بايد بتوانند به تمامي مكانيزم هاي كنترلي درون فضاپيما از روي صندلي خود دسترسي داشته باشند.

چشمان قوي

iss037e006560-w600

قوه بينايي داوطلبين فضانوردي بايد 20 از 20 يا دست كم 20 از 100 براي هر چشم باشد و با انجام عمل جراحي بشود آن را به 20 از 20 رساند. فشار خون اين افراد براي پاس كردن معاينه پزشكي ناسا بايد در حالت نشسته برابر با 140 روي 90 يا بهتر باشد.

قبول داشتن حقوق تعيين شده

iss046e001924-w600

دستمزد تعيين شده از سوي ناسا براي فضانوردان در سال نخست برابر با 66 هزار دلار (سالانه) است. بايد در نظر داشته باشيد كه ناسا يك سازمان دولتي است و به همين خاطر نمي توان انتطار پرداخت حقوق هاي نجومي توسط آن را داشت. بيشترين حقوق پرداختي به فضانوردان اين سازمان برابر با 144566 دلار است.

قوه يادگيري بالا

screen-shot-2016-01-25-at-11-02-22-am-w600

داوطلبان فضانوردي در معرض حجم انبوهي از اطلاعات فني و بسيار حساس قرار مي گيرند و بايد اين توانايي را داشته باشند كه اين اطلاعات را از بر كنند. اين اطلاعات هم مهارت هاي رباتيك، آموزش، آمادگي هدايت فضاپيما، سيستم هاي نصب شده در ايستگاه فضايي بين المللي و آموزش هاي پيشرفته راهپيمايي در فضا را شامل مي شود. علاوه بر اين دوره هاي آموزشي مفصلي هم در مورد فضاپيماي اوريون براي فضانوردان برگزار مي شود كه هم اكنون در دست توسعه است و قرار شده كه از آن براي انجام سفرهاي فضايي استفاده گردد.

پاسپورت آمريكايي

screen-shot-2016-01-25-at-11-09-43-am-w600

براي فضانورد شدن بايد آمريكايي باشيد. علاوه بر اين، چنين امكاني براي آنها كه تابعيت دوگانه دارند نيز فراهم است. اگر پاسپورت آمريكايي نداريد و دلسرد شده ايد كه نمي توانيد به آرزوهاي خود برسيد، لازم است اضافه نماييم كه شهروندان ديگر كشورها نيز مي توانند درخواست خود براي اين منظور را به ديگر آژانس هاي فضايي متعلق به شركاي بين المللي ناسا از جمله كانادا، ژاپن، روسيه، برزيل و اروپا ارائه دهند.

مهارت هاي پروازي

 

screen-shot-2016-01-25-at-11-14-06-am-w600

برخلاف باورهاي عمومي، علاقمندان به فضانورد شدن نيازي به داشتن مهارت هاي خلباني ندارند اما داشتن چنين مهارتي يك امتياز براي آنها محسوب مي شود. با اين همه، اگر قصد داريد براي پست خلباني درخواست نماييد، آنگاه داشتن حداقل هزار ساعت تجربه پرواز جت يك پيش نياز براي شماست.

محدوديت سني وجود ندارد

ksc-98ec-1392-w600

اگر بتوانيد تست هاي ياد شده را با موفقيت پشت سر بگذاريد آنگاه مي توانيد نامزد فضانوردي شويد و سن و سال شما هيچ اهميتي ندارد. افرادي كه تا به امروز براي اين كار داوطلب شده اند، محدود سني شان بين 26 تا 46 سال بوده است و متوسط سن فعلي نيز برابر با 34 سال است.

John Glenn نشان داد كه در فضا، سن تنها يك عدد است و بس. او نخستين فضانورد آمريكايي بود كه به مدار زمين رفت و با داشتن 77 سال بعدها نامش را به عنوان مسن ترين فرد در فضا به ثبت رساند.

تجربه كاري همراه با ارتقاء شغلي

screen-shot-2016-01-25-at-11-14-32-am-w600

براساس اعلام ناسا، علاقمندان به شغل فضانوردي بايد علاوه بر احراز پيش نيازهاي جسمي و آكادميك بايد سه سال تجربه كاري مرتبط همراه با «ارتقاء شغلي» داشته باشند. بدان معنا كه در مشاغل مرتبط با رشته خود كار كرده و مرتبا پيشرفت كرده باشند.

پشت سر گذاشتن رقبا

screen-shot-2016-01-25-at-11-19-27-am-w600

وقتي ناسا اعلام مي كند كه به دنبال جذب فضانورد است، بسياري ابراز علاقمندي مي كنند اما از اين ميان، تعداد اندكي هستند كه در نهايت لباس فضانوردي را به تن كرده و عازم مي شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 22
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 58
  • بازدید سال : 710
  • بازدید کلی : 2,963